HållbarhetMars

Starta inte ett hållbarhetsprojekt

Varje dag behöver vi kliva ur sängen och vara snabbare än konkurrenterna för att ha ett existensberättigande på marknaden! Nya direktiv för hållbarhetsrapportering ställer krav på hela värdekedjan. Vad svarar du när din kund frågar om hur ni lever upp till mänskliga rättigheter?

De nya direktiven för hållbarhetsrapportering förändras från och med juni i år. Den stora skillnaden från tidigare hållbarhetsdirektiv är att era kunder måste hållbarhetsrapportera på hela värdekedjan, det vill säga de har ett större ansvar att redovisa för sina inköp än tidigare. Nu kommer du och din verksamhet att få stå till svars för era kunders hållbarhetsarbete. Det är inte omöjligt att ni redan fått ett samtal där några av era kunder börjat ställa följande frågor till er:

  • Hur begränsar ni klimatförändringar och hur har ni anpassat er verksamhet till klimatförändringarna?
  • Hur begränsar och förebygger ni föroreningar och miljöförstöring?
  • Hur använder ni och hur skyddar ni vatten och marina resurser?
  • Hur skyddar ni och återställer biologisk mångfald och ekosystem?
  • Hur använder ni era resurser i en cirkulär ekonomi?
  • Hur lever ni upp till mänskliga rättigheter, personal och sociala förhållanden vad gäller egna anställda, era underleverantörer, kunder, användare och samhället runtomkring er.
  • Hur redovisar ni er affärsmässighet och hållbarhetsstyrning samt motverkande av korruption?

Hur svarar du och ditt företag då?

Starta inte ett hållbarhetsprojekt! Gör en hållbar affärsplan.

Ett stort missförstånd idag är att företag tror att hållbarhet ska drivas separat av en liten grupp på företaget, eller en ensam hållbarhetschef, i ett sidoprojekt. Ett annat missförstånd är att företagsledningen tror att hållbar utveckling är en kostnad.

Framgångsrika företag har alltid haft en tydlig strategisk inriktning och hela organisationen med sig i genomförandet av affärsplanen.  Så har det varit i alla tider, och det är samma sanning som gäller idag. Det är bara det att affärsplanen tar sitt avstamp i den värld vi lever i idag med stora klimatförändringar och där vi indirekt gör stora inköp från länder som inte tycker att mänskliga rättigheter är en självklarhet.

Sanningen är att företag som tar på sig ledartröjan får mer engagerade och stolta medarbetare, lättare att rekrytera nya kunder och kollegor. Ett starkare varumärke helt enkelt!

Starta inte ett hållbarhetsprojekt! Gör en hållbar affärsplan!

Starta idag genom ett kostnadsfritt samtal med Sverige:2030. De hjälper er att starta igång en hållbar affärsplaneprocess där ni slå tre flugor i en smäll.  En hållbar affärsplan som tänder passionen hos alla medarbetare och stärker varumärket!

Senaste nytt

  • Prenumerera på nyhetsbrev

Obligatorisk