Har du ett problem, har vi en lösning!

I samband med att vi moderniserade Sinf för ett par år sedan hade vi en workshop där vi ville försöka beskriva vad vi gör. Någon sa; ”Har du ett problem, har vi en lösning!”. Då kändes det som ett kul och lite säljande begrepp vilket vi ville göra något av. Det är inte så att det inte stämmer för det är faktiskt vad vi gör i vår dagliga rådgivning, vi jobbar efter mottot att det verkligen finns en lösning på allt!

”Har du ett problem, har vi en lösning!” Kanske var det att sticka ut hakan lite längre än vi gjort historiskt. Ju mer vi använt begreppet och ju fler ställen vi presenterat vår ”lösningsinriktade” idé, desto bättre känns det. Den nytta vi levererar är just att ge svar på frågan så att vår frågeställare kommer vidare i sitt företagande.

Då du som företagare har kört fast vill du oftast lösa problemet NU, du kan då betrakta oss som din kollega i rummet bredvid. Vad vi menar är att du kan ringa när du vill, vi kommer att hjälpa dig. Att få en lösning, gärna en som är praktisk och enkel att genomföra, kan vara värt mycket just vid det här ögonblicket.

Ska jag sänka priset?

Häromdagen fick jag ett telefonsamtal från en stressad företagare. Företagarens problem var hur en offert skulle formuleras. Egentligen handlade frågan om hur mycket företagaren skulle pruta med sig själv gällande priset. Vi hade en kort diskussion med inriktning på kundens nytta och hur erbjudandet skulle presenteras, alltså inte om att sänka priset på produkten. Dagen efter ringde det igen: ”Jag fick ordern, utan snack om priset!”. Ett problem och en lösning.

Vad vill du med företaget?

Under ett möte med ett företags delägare ställdes frågan: ”Hur ser du på ditt ägande och din roll i företaget på några års sikt?”. Alla utom VD:n ville lämna bolaget. VD kunde tänka sig att stanna, men inte som VD. Frågan om framtiden hade aldrig tidigare tagits upp på allvar. Delägarna visste ju ”var de har varandra”. Självklart fick svaren konsekvenser för strategin och målsättningen, men visst kom delägarna vidare i sitt arbete och betydligt närmare en långsiktig lösning.

Varför gör inte de anställda som jag säger?

Det är mer än en gång som företagsledare undrat varför inte alla dess medarbetare förstår hur arbetet ska utföras eller funderat över varför enskilda medarbetare inte följer deras plan mot målet. Ofta är det enkelt, brister det i informationsflödet eller om målen inte är kommunicerade, då kan de heller inte bli rätt. En annan vinkling är hur spelreglerna ser ut när jag är en del av ett lag. Oavsett om det är fotboll eller företagande så erbjuds jag en möjlighet att delta. Accepterar jag deltagandet finns det en skyldighet att följa spelreglerna. Den tredje delen handlar om frivillighet, gillar jag inte spelreglerna behöver jag inte vara kvar. Typiska vardagsproblem, som har enkla lösningar.

Jag vet, vi är lite konstiga som ber om dina problem, men det är så kul att få leverera lösningen 😉

Senaste nytt

  • Prenumerera på nyhetsbrev

Obligatorisk