Elina Wikström_S8A4569

Elina Wikström vill göra föreningslivet hett igen

Elina Wikström är bransch- och marknadschef på Sinf. Hon ansvarar för majoriteten av Sinfs branschföreningar och det operativa arbetet, vilket i praktiken innebär att Elina och hennes team bistår branschernas styrelser med det mesta.  

Som marknadschef på Sinf ansvarar hon främst för budgetar och personal. Hon lägger också upp det strukturella och organisatoriska arbetet tillsammans med marknadsteamet. Ett team som vuxit i takt med att kommunikationslösningar alltmer efterfrågas av bransch- eller medlemsföretagen och inte bara det juridiska stöd som historiskt sett varit Sinfs huvuderbjudande. 

Elina har en bestämd uppfattning om branschföreningar. Hon menar att de fyller en viktig funktion i en tid där “nätverkande” blivit en utmanare till föreningslivet.
– Unikt för branschföreningar är att företagsledarna kommer till eventen. Det blir som ett vd-nätverk, men mer specifikt för den egna branschen. Här diskuteras utmaningar, ökade samarbeten och inte sällan skapas även nya affärer. I det här forumet går det att vädra utmaningar man har i sitt företag, för du sitter sällan ensam med ett problem. Ofta är det flera på plats som kan relatera och ge tips. Företagarna hjälper varandra, det är en väldigt familjär form av kompetensutveckling, menar Elina.  

För att lyckas med en branschförening 2023 så kanske det krävs lite extra jobb med att driva förändringsarbeten och Elina är tacksam för det tålamod de olika styrelserna har visat.
-Vi börjar nu bära frukt av allt det hårda arbete vi lagt ned tillsammans. Mitt personliga mål är att göra föreningslivet hett igen och snart är vi väl där, säger Elina med glimten i ögat.  

Det finns en gedigen historik i Sinf som är få organisationer förunnat. Sinf bildades redan 1941. Under åren har man drivit många branschföreningar och erbjudit lite olika upplägg. Sinfs fulla kanslitjänster innebär stöd med både kansli, som innefattar deltaganden på styrelsemöten, ekonomi och kommunikation. Det går också att välja enstaka bitar, som enbart juridiskt stöd eller hjälp med sin kommunikation.  

Sinf har sett den positiva effekten av att satsa lite mer på kommunikation. Men att bara synas räcker inte, det behövs klara syften och tydliga mål. Det gäller att synliggöra värdena av att vara med i en branschförening för att få medlemsantalen att vända uppåt.
-Det gäller att hitta de rätta nycklarna som öppnar upp och behåller intresset hos nya och gamla medlemmar. Oftast jagar man mest nya medlemmar och kanske inte lägger tillräcklig kärlek på dem som varit föreningen trogen, men de behöver också medlemsvård för att bli påminda om allt en förening faktiskt erbjuder, avslutar Elina.  

Senaste nytt

  • Prenumerera på nyhetsbrev

Obligatorisk