”Vinnare har rätt attityd”

KRÖNIKA.

”Attityd handlar om inställning, och den attityd vi behöver i de tillverkande branscherna är en postiv och vinnande inställning, skriver Anders Ekdahl i sin krönika.

För några år sedan läste jag en rapport där man bland annat hade undersökt ung­domars syn på industrin och vilka ord ungdomar förknippar med industri- ­respektive tjänstebranscher. Av de 15 mest valda orden kopplade till industri var det 14 som mer eller mindre hade en negativ klang.

För tjänstebranscher var det helt annorlunda och många av orden var dessutom namn på ­yrken.

Skulle vi på samma sätt mäta artiklar om industrin finns det en stor risk för att det negativa dominerar. Vad det beror på kan man diskutera länge. Kanske är det så oavsett bransch. Kanske är det politikens fel, och visst går det att skylla på att det inte finns någon industriminister eller att vår förra statsminister menade att industrin mer eller mindre var på utdöende.

Men det är bara ursäkter. Den högst ansvarige är avsändaren av bud­skapet. Och det är vi själva.

Det som begreppet industri står för är det som industrin självt har fyllt det med – precis som med vilket varumärke som helst alltså.

Ligger fokus på produktion, lågpriskonkurrens, fabrik, industriområde, rationalisering med färre medarbetare och att överleva, låter det inte särskilt attraktivt.

Men om vi lyfter fram teknikgenombrott, världs­ledande, effektivisering, utveckling och inno­vation blir det genast mer spännande. Lägg till att svensk export har sin absoluta tyngdpunkt i tillverkade produkter, så låter det ännu mer ­lockande.

Ändå envisas vi med, och tillåter också omgivningen, att kalla industri för industri, i stället för att låta industri betyda bransch på samma sätt som i engelskspråkiga länder. Fundera över det faktum att branscher som når framgång använder begreppet industri, som till exempel musikindustrin och spelindustrin. Rätt hanterat är industri som begrepp en förebild.

Under senare tid har en bild snurrat runt på sociala medier: ”10 saker som inte kräver utbildning och talang”. En av de sakerna är attityd, några andra är energi och passion.

Attityd handlar om inställning, och den attityd vi behöver i de tillverkande branscherna är en positiv och vinnande inställning. Lägg till mod samt vilja att utmana och synas. Tala om framgångar, för det föder fler framgångar. Lyft fram kunskap, erfarenhet och forskning, förebilder, entreprenörer och personligheter som andra vill följa. Beskriv industrins betydelse för andra ­branscher, samhällets utveckling och hållbarhet.

Det är den attityden industrin behöver fylla sitt varumärke med. Då spelar det ingen roll om industrin är industri eller bara en sällsynt spännande och betydelsefull bransch.

Anders Ekdahl, f.d. vd för Svensk Industriförening, Sinf, och ordförande i tankesmedjan Automathink.

Läs krönikan på nyteknik.se

Senaste nytt

  • Prenumerera på nyhetsbrev

Obligatorisk