Rekryteringsrapporten 2024 visar att chefer uppger ”pålitlighet” som en av de viktigaste faktorerna för sin personal. De anställda upplever att ingen lyssnar på dem och uppgav att det främst var ”lyhördhet” de vill ha av sin arbetsgivare.
Av rapporten från 2022 framgår att 35 procent av chefer uppgav ”pålitlighet” som en av de allra viktigaste faktorerna för sin personal. Två år senare, 2024, har den andelen växt med tio procentenheter till 45 procent.
Samtidigt uppgav 57 procent av de anställda för två år sedan att ”lyhördhet” var vad de framför allt ville ha av sin arbetsgivare. I år har den siffran växt till 75 procent. De anställda upplever alltså i allt större utsträckning att ingen lyssnar på dem.
– Svaren signalerar två saker – att chefer antagligen blivit mer frustrerade under pandemin, där många anställda fått arbeta på distans. Sannolikt har inte alla som getts den möjligheten levt upp till förväntningarna och cheferna vill därför prioritera personal som man kan lita på. Samtidigt, kanske också på grund av arbetssituationen under pandemin, känner anställda allt större frustration över att deras chefer inte lyssnar på dem, säger Jenny Sandén, IT- och marknadschef på Workspace Recruit, till Dagens Industri.
I undersökningen konstateras också att LinkedIn (59 procent) har gått förbi arbetsförmedlingen (38 procent) som viktigaste kanal för rekrytering, samtidigt som andelen användare av svenska folket endast är 25 procent (Internet och svenskarna 2023). Det finns en stark myt om att kanalen är den bästa för rekrytering, men resultaten visar ofta motsatsen. På tredje plats kommer Facebook med 20 procent.
Rekryteringsrapporten baseras på en undersökning som genomförts av Novus på uppdrag av Workspace Recruit och Pion Group.
Läs rapporten
Sinf är en oberoende arbetsgivarorganisation som organiserar små och medelstora industri- och tjänsteföretag, med eller utan kollektivavtal. Om du inte är medlem och vill ha svar på fler frågor eller titta på juridikbanken – bli medlem!