Tar hjälp från restaurangbranschen för att säkra leveransen
Leksands Knäckebröd har omkring 25 procent av den svenska knäckebrödsmarknaden och bakar cirka 8 000 ton knäckebröd per år. Under coronakrisen har Leksands Knäckebröd märkt av en stor efterfrågan på deras produkter. Vecka 12 levererade de nästan 300 procent mer än vad som budgeterats och sett till hela året ligger de 20 procent över budget.
– Den ökade efterfrågan på knäckebröd beror inte bara på den bunkring av olika dagligvaror som skett den senaste tiden, utan på att dagligvaruhandeln har fått ett nytt konsumtionsmönster vilket gör att efterfrågan på vissa varor blivit större, säger Peter Joon, vd Leksands Knäckebröd.
Personalen har i och med detta fått jobba extra, något som de har varit väldigt positiva till. Dessutom har man snabbutbildat personal internt för att kunna använda personalen på flera avdelningar samt tagit in extra arbetskraft från restauranger i Leksand. Dessa åtgärder har gjort att Leksands Knäckebröd kan säkerställa sin egen bemanning samtidigt som de hjälper lokala restauranger som har det tufft.
En stor anledning till att produktionen av knäckebröd kan fortsätta trots den ökade efterfrågan är att man använder sig av svenska råvaror från lokala leverantörer. Leksands Knäckebröd är ett miljömedvetet företag som köper in råg från bönder så nära bageriet som möjligt, endast använder miljömärkt el och återvinner värmen från ugnarna till att värma upp lokalerna. Produktionen är helt fossilfri sedan 2013
Leksands knäckebröd använder Sinf som sin arbetsgivarorganisation och har varit medlemmar sedan 1970.
– Vi har haft stor nytta av att vara medlemmar i Sinf och det bästa med medlemskapet är att vi alltid har fått snabb och personlig rådgivning från juristerna. Vi har bland annat fått hjälp med personalfrågor och diverse affärsjuridiska frågor, berättar Peter Joon.
Recept från början av 1800-talet
Leksands Knäckebröd är ett anrikt företag med lång historia. De följer fortfarande ett hemligt familjerecept från början av 1800-talet som innehåller närodlad råg, jäst, salt och vatten från egen källa. Inga tillsatser, fett eller socker förekommer.
År 1817 startade makarna Anna och Jon-Olof ett spisbrödsbageri hemma på Joonsgården i Häradsbygden, Leksand. Anna hade fått ärva ett recept från sin mormor Jakobs Karin och brödet såldes till grannar och boende i närheten. Efter en brand 1929 som totalförstörde hela bageriet tog sonen Martin över och byggde en ny fastighet i närheten av järnvägen och med egen vattenförsörjning. Detta år närapå fördubblades tillverkningen och i samband med detta bytte företaget också namn från J.O. Olssons Spisbrödsbageri till Leksandsbröd.
Idag drivs företaget av sjätte generationen Joon, med Peter Joon som vd och hans syster Annika Sund som marknadschef. För Peter är det viktigt att informera alla anställda om vad som händer i organisationen. Efter att tidigare ha hållit konferenser för alla anställda samtidigt i samma lokal, upptäckte han att han fick bättre gensvar när mötena hölls i mindre grupper. Idag håller han konferensen uppdelad i stationer med mindre grupper som får gå runt till olika lokaler vilket ger ett aktivare deltagande och större uppfattningsförmåga hos deltagarna.
– Vid mindre möten ställer medarbetarna fler frågor, vilket ökar delaktigheten och gör att vi i ledningen kommer närmare varje individ. Samtidigt har de anställda lättare att få sin röst hörd, vilket är minst lika viktigt, avslutar Peter Joon.