Affärsmannaskap – det du ser är det du får

Tänk att kunder kan välja en konkurrent trots att din produkt eller tjänst är bäst. Då menar jag verkligen bäst sett till pris och prestanda. Hur kan det bli så? Lite förenklat kan man säga att produkten eller tjänsten i sig bara är en del av leveransen. Det runt omkring t ex företagets profil och varumärke, personalens servicekänsla, lokalernas utseende, hälsningsfraser m m ger en bild av företaget som helhet och det kopplar kunder ihop med produkten eller tjänsten. Även om alla inte tycker det är så viktigt med en snygg profil, så har det betydelse. Det som attraherar oss visuellt tittar vi gärna lite närmare på. Att vara säljande är en bra investering.

Din affär börjar alltså långt innan en förfrågan. Tänk på ditt första möte med din bästa kund. Troligen gjorde du ett mycket bra intryck eller så var det någon som rekommenderade dig. I båda fallen handlar det om bra förberedelser och att det skapat förväntningar om hur den slutliga leveransen ska komma att fungera. Proffsigt eller amatörmässigt!
Hur ser du ut?

Jag menar inte fysiskt, utan mer om hur ni på ditt företag ser ut som helhet. Begreppet ”hel och ren” är naturligtvis en självklarhet, men skulle du vilja göra affär med dig själv? ”Hel och ren”, ”ordning och reda” tillsammans med ett välkomnande sätt från infarten eller parkeringen via entrén till den på företagen som är ansiktet utåt i det aktuella mötet, det är en bra början på alla affärer. Kunder ser gärna leverantörer som är: uppmärksamma, ser dig, lyssnar på dig, är pålästa, är intresserade av dina behov osv. Inte så svårt eller hur? Men tänk på hur ofta man ser ett ”anti-säljbeteende” i affärer, på mässor och tyvärr även på företag. Där möter du personer som hellre, än att möta dig, tycks titta i telefonen, maila/SMS:a, prata med en kollega osv. Se till att besökare på ditt företag känner sig välkomna.

Hur fungerar det då vid kundbesök? Ska någon besöka dig är det risk för att de kommer försent, har glömt relevant material hemma eller kanske till och med tappat ditt namn. Det händer då och då att personer skämtar om att de är dåliga på namn eller är tidsoptimister. Glöm dem som leverantörer eller som affärspartners. Om inte det enklaste fungerar, varför skulle de då leverera rätt produkt eller tjänst till rätt person vid rätt tillfälle. Just det sistnämnda, rätt leverans i rätt tid, är det som skapar konkurrenskraft både för dig och din kund.
Hur ser företaget ut?

”Under construction” är ett meddelade som ibland syns på företags hemsidor. Det ger en bild av att inte vara färdig och av att kontrollen på företagets information är svag. Är det därtill gamla bilder eller om den senaste nyheten från förra året är det dags att tänka till. En hemsida behöver inte vara omfattande, men den ska kännas aktuell. Tänk om potentiella kunder väljer leverantörer efter fel information.

Många företag har problem med att hitta utbildad arbetskraft. Normalt vill man ha de bästa medarbetarna, men just de bästa vill ha den bästa och mest attraktiva arbetsplatsen. Oavsett om det innanför väggarna finns en stimulerande arbetsmiljö och en bra maskinpark, så är det utsidan som ger det första intrycket. Tänk på att din nya medarbetare ska tycka det är motiverande att komma till företaget varje dag i många år framöver. Precis likadant är det med kunder. Ser det snyggt, välkomnande och professionellt ut är det troligt att leveransen är likadan. De finns kunder som meddelat att valet av i övrigt likvärdiga leverantörer fallit på den som har ett mest korrekt och snyggt yttre.
Hänger bilden av er leverans ihop med företaget?

Det du ser är det du får, det ligger mer i det än man tror. Att bedöma ett företags status genom att titta på ekonomin är vanligt, men det ger inte alltid en heltäckande bild. Många väljer hellre att hellre besöka ett företag, prata med medarbetarna och titta på maskinpark och lokaler. Det ger ofta mer och signalerar även en del av företagskulturen. Ordning och reda, bra arbetsklimat och ett trevligt bemötande ger en bra bild av hur en kommande leverans kan se ut.

Hur ser det ut i ditt företag? Arbeta med
1. Din personliga stil

Fungera på någon som du ser som en förebild när det gäller en säljande, välkomnande och personlig stil. Diskutera med dina kollegor om vad som ska utmärka er vid mötet med kunder.
2. Hur företaget ser ut

Bli gäst i det egna företaget. Parkera en bit ifrån, gå fram och in igenom entrén. Ta en runda och fundera på vad en kund ser. Vad skulle kunna förbättras för att göra företaget mer välkomnande?
3. Kontinuerliga uppdateringar

Gå igenom hemsidan, tryckt material och annan information som kan ses av kunder. Uppdatera eller ta bort. Det som är inaktuellt kan ge felaktig information och/eller ett dåligt intryck.

Senaste nytt