Att behöva anställa är något positivt och definitivt bättre än att behöva säga upp. För ett mindre företag kan en nyanställning kännas som ett stort steg. Det är ett ansvar både ekonomiskt och i förhållande till den person som ska anställas. En ny medarbetare innebär inte bara högre kostnader, det är också en ny person som ska fungera i gruppen och ge ny energi. Men hur kan man tänka om en anställning känns riskfylld?
1. Är den ökade arbetsmängden permanent?
Är arbetsanhopningen tillfällig är det enklast att lösa den med övertidsarbete. Se till att det inte blir en vana och att arbetstidsregler inte överskrids.
2. Lägg om produktionen och försäljningen
Många branscher har säsongsvariation. Kan du påverka kunderna så ni får leverera vid annan tidpunkt? Kan ni producera effektivare? Se även över hur ni säljer. Många företag säljer när orderstocken sjunker, vilket ofta ger ett ryckigt produktionsflöde. Sälj hela tiden.
3. Köp in arbetsmoment
Undersök om det finns enklare arbetsmoment som kan läggas ut på en underleverantör. Det innebär rörliga kostnader som följer försäljningen. Lägg helst inte ut mer avancerade moment och se till att det är du som hanterar kontakten med kunden hela vägen.
4. Hyr in personal
Finns det bemanningsföretag eller någon kollega som har resurser som kan hyras in? Gå igenom den kommande produktionen på lite längre sikt och försök att få kontinuitet även med inhyrd personal.
5. Titta på alternativa anställningsformer
Timanställningar och visstidsanställningar kan vara en lösning. Se till att du anställer med rätt anställningsform. Vill du lära känna en kommande medarbetare kan du erbjuda praktikplats inom vissa yrkesområden. Undersök om det till exempel finns YH-utbildningar som passar ditt behov. Tänk på att alltid kontakta en arbetsrättsjurist innan anställning.
Behöver du hjälp? Fyll i formuläret nedan tar våra jurister kontakt med dig inom kort.