1. CRM-systemCustomer Relationship
Management i dagligt tal kallat CRM, är kundsystem som håller koll på dina kunder. Håll kontaktuppgifter uppdaterade, registrera samtal och aktiviteter. Systemen kan påminna dig om vem det är dags att kontakta.
2. Genomgång av gamla-, nya- och önskade kunder
Bland dina gamla kunder finns det lojala kontakter som vill göra fler affärer med dig. Gå regelbundet igenom dina gamla kunder, de kunder du arbetar med nu och vilka du skulle vilja ha i framtiden. Ofta ligger den stora potentialen i gamla kunder eller i deras nätverk. Titta gärna 5-10 år tillbaka.
3. Löpande information
Händer det för lite i ditt företag? Det kanske du tycker, men det kan vara intressant för dina kunder. Korta enkla påminnelser om vad ni gör kan väcka nya tankar hos gamla kunder. Ett telefonsamtal, ett mail eller ett enkelt möte, till exempel en lunch, kan vara det som öppnar för nya affärer.
4. Gamla kunder som referenser
Även om dina gamla kunder inte har behov för dagen, ta med dem i dina kommande affärer. En nöjd kund som referens kan vara det som gör att en ny kund väljer dig. Fråga dina kunder om du får använda dem i din marknadsföring
5. Ringlistan
Det finns alltid tid för kontakter med kunder. Gör regelbundet en ringlista med 5-10 kunder som du ringer och säjer hej till. Du behöver inte ha ett ärende. Bara det att du visar intresse och frågar hur det ligger till är en början på ett samtal som kan leda till en ny affär.
Att bli ihågkommen är ett sätt att bli bekräftad, det gillar de allra flesta!