leveransvillkor

Dags att uppdatera företagets försäljningsvillkor?

Det är nu hög tid att se över företagets försäljnings- och leveransvillkor. Många företag har inte gett sina försäljnings- och leveransvillkor någon större uppmärksamhet men under rådande situation har villkor för leveranser och fullgörande av avtalet ställts på sin spets när leveranser dras in och beställningar återkallas. Mindre företag får många gånger rätta sig efter storföretagens allmänna villkor men det finns möjlighet att be om justeringar och det är viktigt att ha koll på vad villkoren verkligen bestämmer.

Minimera riskerna och undvik onödiga kostnader

Ni kanske redan följer vad som rekommenderas i er bransch men har ni den då den senaste versionen? Kanske behöver ert företag nya förbättrade villkor eller har ni inga villkor alls? En del använder sina kunders allmänna villkor som för er blir ofördelaktiga och skapar olika regler för varje kund.

Det handlar om att minimera företagets risker och undvika dyra och onödiga kostnader. Det är viktigt att såväl företag som kund vet vem som står ansvar för vad, så att samarbetet kan löpa utan hinder. Vid gränssituationer kan båda parterna mötas men det gäller då att det finns en grundläggande bestämmelse.

Vanliga frågor som bör regleras i företagets villkor

  • Vilka regler gäller för avbeställningar och hur hanteras en produktändring mitt i produktionen?
  • Kan man kräva förskottsbetalning om man misstänker att kunden har likviditetsproblem?
  • Är mitt företags produkters immateriella rättigheter skyddade i kundens användande?
  • Kan jag som tillverkare råka göra intrång i annans rätt om min kunds ritning är kopierad?
  • Vad gäller om kunden hävdar fel i varan, vilka steg ska vi följa då och vart börjar vi?
  • Vad gäller för eventuella garantier och vad ingår och vad ingår inte?
  • Anges ett äganderättsförbehåll i villkoren och vilken rätt har företaget då?
  • Om det blir en tvist, vilka regler gäller och när föredras skiljenämnd?

Paketpris för dig som medlem

Vi hanterar dagligen frågor rörande överenskommelser mellan företag där villkor för affären många gånger saknas eller är otydliga. Det kan bli dyrt att sakna villkor. Vi vill därför fokusera lite extra på att informera om vikten av att ha anpassade villkor och erbjuder därav våra medlemsföretag en hjälp med detta till ett i förväg bestämt pris på 14 999 kr*.

  1. Inleder med ett samtal och genomgång av företagets verksamhet, vi ser över vilka villkor som gäller i er bransch och diskuterar alla grundläggande aspekter på de villkor som passar ditt företag.
  2. Sammanställer och formulerar era villkor utifrån vårt samtal och skickar dem till er för genomläsning.
  3. Går igenom villkoren i ett nytt möte där ni kan komma med synpunkter, vi diskuterar oss fram till anpassningar och justerar villkoren till de passar er.
  4. Villkoren färdigställs och översätts vid en extra beställning.

För mer information kontakta:
Sinfs bolagsjurist Jennie Nilsson.

*Priset anges exklusive moms och är bestämt utifrån en tidsuppskattning av ärendet på 10–20 timmar när företag behöver upprätta nya villkor anpassade till verksamheten, priset varierar därför normalt mellan 14 999 kr-29 999 kr exkl. moms. För villkor på engelska och svenska tillkommer en extra avgift på 2 999 kr.

Senaste nytt

  • Prenumerera på nyhetsbrev

Obligatorisk