I årets första underleverantörsbarometer uppger hälften av underleverantörerna att betaltiderna försämrats de senaste 10 åren. Det binder kapital som annars kunde ha använts för investeringar. Betalningar inom 30 dagar skulle inte bara stärka enskilda företag utan också bidra till en sundare och mer hållbar tillväxt för hela industrin.
Betaltiderna ökar igen. Kunderna förhandlar, förhalar och använder mellanhänder. Att små och medelstora företag används som bank innebär såväl sämre likviditet som stora merkostnader. Kostnaderna för att låna ut sina egna pengar till storföretagen innebär att företagen får svårt att betala leverantörsfakturor och/eller löner i tid, vissa vill rekrytera och investera men saknar kapital.
Underleverantörerna är i förhandlingar med storföretagen trängda och pressade vilket motparten är väl medveten om. Långa betaltider är ofta inte en förhandling, utan en förutsättning för affär. Valet står mellan att acceptera de ogynnsamma villkoren eller att förlora kunden.
I underleverantörsbarometern för Q1/2025 uppger nästan hälften av underleverantörerna att verksamheten påverkas av långa betaltider. För hela 31 procent utgör de ett hinder för investeringar, men även problem i merarbete och merkostnader. De vågar heller inte satsa på att anställa utan får skjuta upp den typen av behov.
– Detta är oerhört allvarligt och en direkt tillväxtbroms, eftersom långa betaltider inte bara hämmar företagens likviditet utan också deras förmåga att planera för framtiden säger Sanna Arnfjorden Wadström vd på Sinf. När kapital binds upp i väntan på betalningar från kunder begränsas möjligheterna att investera i ny utrustning, teknik eller produktutveckling. Detta skapar en ond cirkel där bristen på investeringar leder till sämre konkurrenskraft, vilket i sin tur kan minska intäkterna ytterligare.
Dessutom upplever 28 procent att kunderna använder mellanhänder för att förbättra sin betalstatistik.
– Det är ett allvarligt tillvägagångssätt för att kringgå bolagsverkets statistik kring betaltiderna och därmed regeringens avsikt, fortsätter Sanna Arnfjorden Wadström. Det är tydligt att en lagstiftning är den enda vägen framåt.
Hela 77 procent av underleverantörerna drabbas av att kunderna medvetet försöker förhala betalningstiden utöver 30 dagar. Andelen som får betalt på 60 dagar eller mer har ökat sedan förra året och är nu dubbelt så stor som då, samtidigt som andelen som har betaltider på 30 dagar har minskat. 34 procent av underleverantörerna upplever att kunderna ofta till alltid förhandlar till sig mer än 30 dagars betaltid.
Dessutom händer det systematiskt att oklarheter på fakturor inte fångas upp av kunden förrän fakturan ska betalas. En utredning startar och företaget får vänta ytterligare veckor med en betalning trots att fakturorna är korrekta.
Övriga siffror i underleverantörsbarometern
Orderingången förväntas bli betydligt bättre, den ökar med 10 procentenheter sedan Q4. Det ljusnar trots att det fortfarande är lågkonjunktur. Förväntningarna på företagens lönsamhet är även den något bättre, men fortfarande extremt låg. Även produktiviteten är betydligt ljusare, vilket brukar indikera konjunkturförändring. Företagen upplever konjunkturen aningen ljusare än föregående kvartal och många tror fortfarande att det vänder under andra halvan av 2025.
Något färre upplever en brist på arbetskraft, 61 procent jämfört med 67 vid föregående mätning i Q2/2024. 22 procent förväntar sig att öka personalstyrkan, jämfört med 33 procent i somras. Det är fortfarande relativt få som förväntar sig en minskad personalstyrka, 9 procent.
Av de som vill öka personalstyrkan söker 58 procent operatörer i produktion. 16 procent vill öka personalstyrkan inom marknad och försäljning.
Sinf är en oberoende arbetsgivarorganisation som organiserar små och medelstora industri- och tjänsteföretag, med eller utan kollektivavtal. Om du inte är medlem och vill ha svar på fler frågor eller titta på juridikbanken – bli medlem!