LAS-överenskommelsen genomförs

Hett med företagsförvärv inför hösten

Svensk Företagsförmedling förutspår en stekhet förvärvshöst och en eventuell huggsexa om de mest attraktiva bolagen. Det skriver Dagens Industri, som också konstaterar att Intresset för onoterade företag just nu är stort. Sinf arbetar sedan i våras i ett EU-projekt för att öka kunskapen, ge nödvändig information och värdefull hjälp för att underlätta ägarskiften. Vi hjälper dig som vill sälja eller generationsskifta!

Förra året ökade antalet överlåtelser med 15 procent och värdet på transaktionerna med 23 procent enligt Baker MaKenzie. Investeringssuget är stort och om pandemin går åt rätt håll förutspås alltså en ökning av företagsöverlåtelser. Eftersom många bolag går bra just nu har också prisnivån gått upp ett snäpp. Dessutom är utbudet för lågt i förhållande till köpintresset.

Hetast är objekt inom VVS, teknik och it. Lönsamheten väger tyngst, men mjuka värden får ett allt större fokus när företag satsar på tillväxt genom förvärv. Man letar efter bland annat kompetens och intressanta nyckelpersoner. Digital mognad är också en allt viktigare parameter.

Den som vill sälja får räkna med förberedelser för att göra bolaget redo att överlåtas.
-Ägarskiften är komplexa och ofta den största affären man gör i sitt liv som företagare. Säljaren har i allmänhet starka band till sitt livsverk som ofta gör det svårt att släppa verksamheten. Det är alltså de mjuka frågorna som ofta gör att skiften skjuts på framtiden, säger Sanna Arnfjorden Wadström, vd på Sinf. Men genom att planera ett ägarskifte i god tid får man bäst betalt för sitt bolag och kan trygga både sin egen och bolagets framtid fortsätter hon.

Ett ägarskifte ökar ofta drivkraft och tillväxtpotential i bolaget. Enligt forskargruppen Strategiskt entreprenörskap på Högskolan i Skövde ökade 40 procent av tillväxten av arbetstillfällen i de bolag som genomfört ägarskifte. Ett ägarskifte kan alltså bli en positiv nystart för bolaget.

Proffsets säljtips:
1. Börja i tid. Räkna med att det tar tid att göra företaget säljredo.
2. Se över dokumentationen. Sälj-, produktions-, leverans- och kundprocesser ska vara dokumenterade och samtliga kund-, leverantörs- och personalavtal på pränt. Skriftlig policy ska finnas på viktiga områden som HR och hållbarhet.
3. Satsa på digitalisering. Digital mognad ger ett stort försprång, det behöver minst finnas en genomtänkt plan för hur företaget ska bli mer digitalt.
4. Låt skattefrågorna ta tid. Glöm inte privatekonomi till följd av försäljningen. Ta hjälp av skatterådgivare för att planera det mest optimala upplägget.
5. Underskatta inte vikten av tajming. Vänta in större order som är på gång och avvakta med att gå ut till försäljning innan de finns med i bolagets resultaträkning.
6. Nöj dig inte med en budgivare. Dra i gång en professionell försäljningsprocess där första budet konkurrensutsätts. En proffsig process ger i regel en positiv effekt på förhandlingsviljan, tempot och slutpriset.

Senaste nytt

  • Prenumerera på nyhetsbrev

Obligatorisk