Under september och oktober 2025 genomför Arbetsmiljöverket inspektioner av stationära maskiner i tillverkningsindustrin, det skriver Teknikföretagen. Fokus ligger på risker, skyddsanordningar och att arbetstagare har rätt kunskap och instruktioner för säker användning.
Arbetsmiljöverket kan även komma att kontrollera att riskerna med maskinerna är undersökta, bedömda och hanterade, samt att personalen har tillräckliga instruktioner och kunskap om riskerna och maskinernas funktion.
Så kan arbetsgivare förbereda sig:
- Se över riskbedömningar för stationära maskiner och säkerställ att de är kompletta och tillgängliga.
- Kontrollera att riskbedömningen omfattar rutiner för ”säkra stopp” och att dessa fungerar i praktiken.
- Säkerställ att rutiner för riskbedömning vid förändringar i verksamheten är ändamålsenliga och följs.
- Kontrollera att skyddsanordningar är monterade, inkopplade och fungerar.
- Ha bruksanvisningar på svenska tillgängliga för alla maskiner.
- Ge tydliga instruktioner för säker hantering, felsökning, service och underhåll – inklusive ”säkra stopp” och ”bryt och lås”.
- Förvissa er om att arbetstagarna känner till riskerna och har god kunskap om maskinernas skydd och säkerhetssystem.
Säkra stopp Vid underhåll, service eller andra ingrepp ska maskinen stoppas på ett säkert sätt så att den inte startar eller rör sig oavsiktligt när någon befinner sig i riskområdet.
Bryt och lås ”Bryt och lås” innebär att all energitillförsel till maskinen bryts och att den låses i frånkopplat läge för att förhindra oavsiktlig start. Låsning görs med särskilda lås och skyltar som markerar att arbete pågår.
Flera medlemmar har haft en flygande inspektion och tipsar om följande:
“Kontroll Av Truckladdningsplats med allt vad den måste uppfylla för krav. Kontroll av körtillstånd och att de är rätt utfärdade och att rätt texter står på dessa. Kontroll av pallställage och att det finns påkörningsskydd mm.
Sedan som lite tips för lyftanordningar (Truck, kran, travers mm) generellt så ska dessa kontrolleras (internkontroll) varje vecka som måste loggas. Man ska köra alla funktioner över hela arbetsområdet och kontrollera linor, vajrar, kätting, brytare, stopp mm.
Nytt för i år är också att man måste provlyfta alla lyftanordningar med full vikt en gång om året och logga detta. Det kan även besiktningsföretag göra men de nöjer sig med att se en logg om man gör detta själv. För vår del har detta medfört att vi blivit tvungna att göra en anordning med stålplattor i olika vikter för att täcka in de olika maxvikterna vi har och det är några stycken, 250 kg, 500 kg, 1 ton, 3,2 ton, 5 ton och 10 ton.”
“Att körtillstånd finns och att det där även framgår truckens arbetsuppgifter. Bra mallar för körtillstånd finns hos www.prevent.se. OBS! Det räcket INTE att den anställde har truckkort det måste även finnas ett körtillstånd från arbetsgivaren.
- Att laddplatsen har erforderliga säkerhetsdekaler, ögonduschar, brandsläckare mm. Laddplatsen ska vara en väl avgränsad och uppmärkt yta och att tvättmöjligheter finns i närheten😧.
- Att pallställagen har påkörningsskydd och att alla bärbalkar är uppmärkta med max vikt.”