När vi i Sinfs undersökningar frågar om hinder för tillväxt är ofta bristen på utbildad arbetskraft i topp. Att det är ont om tekniker och ingenjörer stämmer, men varför kommer inte talangerna till ditt företag. Kan det vara så att den egna verksamheten inte säljs in på ett bra sätt. Vad kan du erbjuda som arbetsgivare, inte i form av lön, men i form av utveckling och framtid? Har du projekt, kunder, arbetssätt eller annat som lockar? Om du inte kan formulera dina fördelar kommer de att förbli en hemlighet som stannar innanför ditt företags väggar.
När vi lanserade tankesmedjan AutomaTHINK 2011 var idén att peka på att automation var vägen till ökad konkurrenskraft för svensk industri. Då kritiserades vi för att vilja ta bort arbetstillfällen. Vi menade att automation bidrar till att produktion inte flyttar från Sverige, utan att den istället på sikt skulle vända trenden och hämta hem produktion igen. Möjligen färre enkla jobb, men fler kvalificerade. Sedan dess har synen förändrats och automation och digitalisering blivit riktigt hett. Det känns uppenbart att det nu är i den mer avancerade tekniken framtiden finns.
Men se upp! Ju med digitaliserad vår värld blir, desto viktigare är de mänskliga mötena. Enkelt uttryckt är människor vi känner på riktigt värdefullare än tusen vänner på sociala medier. Vi behöver fråga, lyssna, diskutera, känna in och skapa nätverk. Inom kort är det Elmia Subcontractor. Var lite modig, låt bli att sälja in dina produkter eller tjänster vid varje möte. Ställ frågan: –”Hej, hur kan jag hjälpa dig?”, lyssna och visa mer intresse för personens tankar än dina egna produkter. Då kommer fler att bli intresserade av att berätta om sina behov och du kommer att få leverera en lösning, hitta en ny samarbetspartner, en ny kund eller en ny medarbetare.
Anders Ekdahl
f.d. VD Svensk Industriförening Sinf
Publicerades i Gjuteriet