Det är inte de stora intäkterna som gör dig rik, det är de små kostnaderna. Ungefär så beskriver många sin framgångsformel. Många stirrar sig blinda på lägsta pris, men ta en funderare på hela kostnaden för ett inköp. Se upp med suboptimeringar, det vill säga att du köper billigt och drar på dig andra kostnader. Värdera din arbetstid, kvalitet, leveranssäkerhet och annat som du vill att dina kunder ska beakta. Vad är rätt pris för ditt behov?
1. Prioritera vad som är viktigt i din upphandling
Var noggrann i din kravspecifikation. Skapa gärna en prioritetslista som visar vad som är viktigt i ditt inköp. Ta hänsyn till kvalitet, leveranssäkerhet, garantier, leverantörens kompetens och lyhördhet för dina önskemål.
2. Hitta rätt pris och rätt kvalitet?
Du får vad du betalar för. Billigast är sällan bäst, men det är heller inte alltid det som är dyrast. När du och leverantören hittat en prisnivå som säkerställer dina krav på upphandlingen och ni kan tänka er att göra fler affärer på samma prisnivå, har ni troligen hittat rätt pris. Se till att den kvalitet du söker håller den nivå som krävs för att din produkt ska hålla måttet i förhållande till din kund.
3. Håll koll på faktorer runt produkten/tjänsten
Leveranstider, support, reservdelar och inte minst leverantörens finansiella status måste fungera långsiktigt. I annat fall riskerar din leverans till din kund att råka ut för onödiga problem. I din kalkyl bör du beakta både kringkostnader och produktens eller tjänstens hela livscykelkostnad.
4. Ta referenser
Bästa sättet att få en ordentlig kunskap om den avsedda produkten eller tjänsten är att kontakta leverantörens referenser eller andra kunder. Var noga med att ställa frågor kring det som du tycker är viktigt med produkten eller tjänsten utifrån dina krav. Fundera särskilt på om din leverantör håller långsiktigt.
5. Ta alltid tre offerter
Med tre offerter kan du alltid få en hygglig bild av marknaden idag. Då kanske du kan utesluta en leverantör tidigt för att sedan gå vidare med de två bästa. Viktigt här att upprätthålla konkurrensen genom att hålla de sista två budgivarna kvar till slutet av upphandlingen.
Skapa en strategi för dina inköp, annars är det lätt att du snålar och slösar på fel ställen!