Close-up,Of,A,Businessperson's,Hand,Calculating,Invoice,At,Workplace

Hantera en bluffaktura

Varje år betalar svenska företag bluffakturor för miljonbelopp och många uppfattar inte ens att de har blivit utsatta för en bluff. Det handlar om situationer där avtal inte ingåtts men ditt företag har fått en faktura ändå. Många gånger grundar sig fakturan från ett samtal där någon använt vilseledande och oseriösa försäljningsmetoder genom att utgett sig för att vara någon annan. Du vilseleds därmed att tro att personen ringer från exempelvis Telia och sedan har du fått ett abonnemang hos någon annan.

Även om fakturan grundar sig i bedrägerier så ska den bestridas som vanligt genom att du som företagare motsätter dig betalningen och beskriver varför du inte kommer betala. Du bör också bestrida den felaktiga fakturan snarast möjligt eftersom det ökar dina möjligheter att få rätt mot företaget i en eventuell tvist.

  1. Bestrid fakturan
    Bestrid per brev eller e-post och skanna helst fakturan och bifoga till meddelandet.
    Meddela kortfattat att du bestrider fakturan och varför. Exempel: ”Bestrider betalningsansvar, har ej gjort någon beställning” eller ”Bestrider betalningsansvar, har inte ingått avtal”. Skicka till den från företaget angivna adressen.
  2. Spara bestridandet och för loggbok
    Spara kopia av bestridandet och eventuell annan konversation med motparten. För sedan loggbok över händelseförloppet så du kan styrka datum i en eventuell tvist. Det kan bli en konversation och hot vid utebliven betalning så var beredd på det. En del av bedragarna besvarar inte bestridanden medan andra använder oseriösa metoder och hotar företagen att betala. Rådgör om ditt ärende med någon sakkunnig eller jurist om motparten positionerar sig för strid.
  3. Polisanmäl
    Polisen rekommenderar att anmäla bluffakturan då det är ett bedrägeribrott så anmäl alltid om du blir utsatt.
  4. Varna andra företag
    Svensk Handel sammanställer kontinuerligt en varningslista över oseriösa företag. De rekommenderar att du mailar ditt bestridande och cc:ar dem på varningslistan@svenskhandel.se, så uppdateras listan och fler varnas för oseriösa företag. Se svensk handels varningslistan: Varningslistan – Svensk Handel

Har ert företag blivit utsatt för vilseledande och oseriösa försäljningsmetoder så kontakta Sinfs jurister för rådgivning.

Senaste nytt

  • Prenumerera på nyhetsbrev

Obligatorisk